تعریف پیکتوگرام:
خیلی زود تر از نوشته شدن سمبل،پیکتو گرام پایه گذاری شد.اغلب به صورت ساده،تصویری،ونمادهای بازنمودی توسط بسیاری ار فرهنگ ها ی معاصر استفاده می شده است.
پیکتوگرام ایجاد کننده راههای ارتباطی میان ملیت های مختلف با فرهنگ های مختلف است وباعث شناخت آنها از یکدیگر میشود.
پیکتوگرام در جوامع مدرن برای بیان اهداف تجاری و خدماتی استفاده میشود و به گونه ای به عنوان یک زبان رسمی شناخته شده است.
به دلیل برداشت های  فرهنگی متفاوت جوامع، بسیاری از پیکتوگرام ها به صورت بین المللی و یکپارچه درآمده اند(مانند علائم راهنمایی و رانندگی) وبرای آنها استانداردهای بین المللی تعریف شده است تا درک آنها در تمام دنیا یک مفهوم و به یک اندازه باشد(به نام استاندارد ایزو 7001)
بعضی از پیکتوگرام ها در اینترنت مردمی شده اند که شما آن را به عنوان باتم (buttom) یا دکمه میشناسید که در واقع همان آیکونها در صفحه نمایش شما هستند و به شما کمک می کنند که به آسانی از آنها بهره ببرید.
در نتیجه تعریف کلی پیکتوگرام را میتوان اینگونه بیان کرد:
پیکتوگرام یا پیکتوگراف یک نماد برای بیان یک ایده ،یک شی،یک فعالیت،یک مکان ویا یک اتفاق ،توسط یک تصویر است،در واقع فرمی از نوشتن است که در هرکجا آن را توسط نقاشی انتقال میدهند.
 


عناصر سازنده یک آیکن و ویژگی های هر عنصر:
1-شکل:
یک آیکن نیاز دارد به وضوح و به آسانی به یاد سپرده شود،با خطوط مشخص بدون جزئیات وقسمت های زیاد.باید شکل آن منحصربه فرد باشد و در نمایش با سایر شکل ها متمایز و برجسته تر خود را به نمایش بگذارد.
2-رنگ:
باید به حدی رنگ داشته باشد که به راحتی از صفحه نمایش جدا شود.و دارای کنتراست لازم برای تطبیق با هر تصویر زمینه را دارا باشد.ولی در کل نمی توان استاندارد مشخص را برای آن معرفی کرد
فهم وبه ذهن سپاری سریع آیکون یکی از وظایف بارز رنگ در آن است،رنگهای مورد استفاده باید پویا،رایج و دردسترس باشند.
3-اندازه و مقیاس پذیری:
ابعاد استاندارد برای هرآیکن به اندازه انگشت شست یک انسان بزرگسال است که براحتی قابل رویت و درک است که از این استاندارد در صفحات لمسی هم بهره میبرند،برای وسایل و تجهیزات قابل نمایش بسته به سایز صفحه نمایش می توان ابعاد آن را تعیین کرد.طرح باید پذیرای بزرگترین و کوچکترین سایزآِیکون در خود باشد.(برای کاربرد در درخت ویا نوار عنوان)
4-حرکت:
یک آیکون میتواند با حرکت آیکونگرافی تقویت شود،تغییرات هندسی اعمال شده در عنصر گرافیکی در طول زمان، مانند:تغییردر مقیاس،چرخش،ویا تغییر شکل ها، که این امر تفاوت جدی با انیمیشن سازی دارد
کنتراست در آیکن سبب ایجاد حرکت گرافیکی میشود،در واقع رفتارهای جنبشی محتوای بصری یک عنصر را تغییر دهید مانند:فید،تار،ته رنگ،ویا منحصرا تغییر در پیکسل آیکون ها به بیان دیگر پیکسل در آیکون می تواند حرکت کند،بچرخد،کشیده شود و.... اما نباید کم یا زیاد شود
تحقیقات نشان داده است که با آیکن گرافی میتوان حرکتهای قوی حقیقی و بصری را در عناصر بصری ایجاد کرد.
5-محلی کردن:
         در بیان آیکون نباید به یک فرهنگ یا زبان خاص توجه کرد بلکه باید به گونه ای طراحی شود که به صورت یک بیان غیر کلامی در سرتا سر دنیا مفهوم آن درک شودو قابل استفاده باشد.بومی سازی آیکون یک عمل پرهزینه و وقت گیر است.
 
6-زمینه فرهنگی:
علاوه بر واژه ها ومتن ها ،عناصر گرافیکی هم میتوانند وابسته به زمینه فرهنگی تفسیر شوند،مانند رنگ،عدد،سمبل،بخش های اندامی و ژست دستان.
 
مزایای استفاده از پیکتو گرام:
پیکتوگرام به عنوان سمبل های گرافیکی می توانند به آسانی و به طور موثر بین فرهنگ های مختلف با گویش های مختلف ارتباط برقرار کنند ، یک مثال ملموس میتوان به علامت های جاده ها(علائم راهنمایی و رانندگی در جاده ها) اشاره کرد که به صورت جهانی آشکار شده اند و در سرتاسر دنیا قابل استفاده  و به آسانی توسط تمام مردم دنیا قابل فهم و درک هستند.
پیکتو گرام ها فرمی از بیان نموداری برای توضیح وتعریف داده های ثابت و قابل تغییر در سایز ها ،رنگ ها،عددهای مختلف هستند و همچنین در تمامی فرهنگ ها قابل استفاده اند
پیکتوگرام ها به صورت سمبل های تصویری ساده به صورت گسترده در جوامع مدرن استفاده می شوند.
 
کاربردهای مدرن پیکتوگرام: 
پیکتوگرام ها به صورت رایج در علائم تصویری،اطلاعات ثابت یا دستورالعمل ها در رشته های مختلف استفاده می شوند.پیکتوگرام ها ذات طبیعی گرافیک هستند که کاربردهای پیچیده ای را دارا می باشند مثل ایستگاه قطار،ایستگاه مترو،فرودگاه، هتل،بیمارستان ها،مدارس،سرویس های بهداشتی عمومی و....به آسانی می توان از پیکتوگرام های بین المللی در خشکشویی و برای برچسب های اطلاع رسانی در پوشاک استفاده کرد.
سیستم استاندارد پیکتوگرام که به آن نمادهای اطلاعات عمومی گفته می شود با نام استاندارد بین المللی ایزو 7001 شناخته می شوند.