رنگ ها قسمتی از زندگی روزمره ما را تشکیل می دهند. اما تاثیر آن بسیار بیشتر از اضافه کردن تنوع و تحریک قوه بصری انسان ها می باشد. در واقع رنگ ها می توانند بر حالت ما ؛ خوشحالی ما و نیز سلامت ما تاثیر گذار باشند. می پرسید چگونه؟ 4 روش شگفت انگیز که رنگ ها بر زندگی روزمره ما تاثیر می گذارد را در زیر آورده ایم.

  • رنگ ها در درک و احساسات ما تاثیر می گذارند:

بطور مثال در ارتش؛ آبی و سبزی رنگ لباس ها احترام و آرامش را در ذهن سربازان تداعی می کنند اما همین رنگها در بیمارستان های همین نهاد آرامش بخش می باشد. بطور مثال رنگ هایی به لباس های پرستاری اختصاص می یابند که استراحت و آرامش را در ذهن بیماران تداعی می کند. یونیفرم های پلیس ها به رنگ های آبی تیره و یا قهوه ای و کرم طراحی میشوند و یونیفرم های رستوران ها عموما به رنگ های آبی تیره و مشکی می باشند. افرادی که این رنگ ها را استفاده می کنند به عنوان محافظ و حرفه ای شناخته می شوند. خیلی جالب است که بدانیم چه مقدار زندگی ما بر سازمان یافتگی رنگ ها بنا شده است. رنگ ها بر درک ما تاثیر می گذارند و ما باید به این موضوع مطلع باشیم.

  • رنگ ها سلامت ما را بهبود می دهند:

محققان می دانند که رنگ ها بر فعالیت بدن و بیماری ها تاثیر گذار می باشند. رنگ ها در خوب کردن بیماری ها استفاده می شوند. تحقیقات نشان میدهد که رنگ ها بر امواج مغزی، فشار خون، ویژگی های تنفسی و گردش خون تاثیر می گذارند. برخی شواهد وجود دارند که رنگ ها اثر فیزیکی دارند. رنگ ها بر سیستم غدد درون ریز که به وسیله هورمون های مغزی و تیرویید کنترل می شوند تاثیر دارند. رنگ ها توسط مغز درک و دریافت می شود که یک سیگنال را به تیرویید می فرستد که چیزی نیاز به درمان شدن دارد. جالب است بدانید پل ها در بریتانیا آبی رنگ شده اند که باعث می شود مردم از خود کشی دست بکشند! هم چنین نور آبی در بیمارستان ها برای نوزادانی که زردی دارند استفاده می شود.

  • رنگ ها بر اشتهای ما تاثیر گذار هستند:

آیا می دانید که رستوران ها رنگ هایی را استفاده می کنند که شما را گشنه تر میکند؟ رستوران ها میدانند که رنگ های قرمز و زرد شما را گشنه تر می کند و کاری می کند که شما مقدار بیشتری غذا بخورید. بر عکس رنگ آبی و سبز اشتهای شما را کم می کند. اگر شما رژیم دارید و می خواهید کالری کمتری مصرف کنید خود را در محیطی با رنگ های آبی و سبز قرار دهید تا اشتهای شما کم شده و کالری کمتری مصرف شود.

  • رنگ ها می توانند رفتار را بهبود دهند:

تحقیقات در کانادا نشان می دهد که دانش آموزان مدرسه از رنگ های متنوع در کلاس های درس تاثیر می گیرند. زمانی که کلاسهای آنها از نارنجی به آبی کمرنگ و آبی پر رنگ تغییر کرد, آزمایش شد تا ببینند که آیا بر روی بهبود رفتار آنها با کاهش فشار خون انجام می شود؟ نتیجه بر آن شد که هر چه رنگ تیره تر باشد تحریک پذیری آنها بیشتر و رنگ های کمتر باعث آرامش آنها شده بود.